RSS

NABI YUNUS DI TELAN IKAN PAUS

25 Feb

Bismillahir Rahmanir Rahim, Assalamu’alaikum Warrahmatullahi Wabarakatuh..
Untuk menjadi renungan,pengajaran,iktibar dan tauladan kepada kita semua semoga dengan adanya menimbulkn keinsafan dan kesadaran di dalam diri kita iaitu tentang kebesaran dan ke agungan Allah SWT..Amin ya rabbal’alamin..

Nabi Yunus adalah seorang Nabi yang di utus oleh Allah SWT untuk berda’wah di sebut tempat yang bernama Niwannah. Nabi adalah seorang pendatang dari tempat lain yang datang ke Niwannah semata-mata atas perintah Allah. Nabi Yunus mendapat penduduk Niwannah adalah terdiri dari mereka sangat jauh dari menyembah Allah. Merek menyembah berhala dan juga menyekutukan Allah SWT.
Nabi Yunus mengejar mereka tentang Tauhid dan Iman. Nabi Yunus memberi nasihat kepada mereka tentang kebodohan mereka yang menyembah berhala-berhala yang mereka bentuk sendiri dan menyembahnya. Nbi Yunus memberi mereka pengajaran bahwa menyembah berhala adalah peebuatan sia-sia saja sebab berhala itu adalah batu yang mana tetap batu dan tidak dapat memberi apa-apa menfa’at,dia juga tidak dapat bergerak atau pun berkata-kata. Nabi Yunus juga memberi nasihat pada mereka supaya mereka menyembah Allah SWT yang telah menciptakan mereka,dan pada Allah sajalah yang harus mereka sembah. Oleh kerana ajaran yang dibawa oleh Nabi Yunus ini itu satu ajaran yang baru,maka tidak ramai lah yang mahu menerimanya,mereka lebih suka menyembah berhala-berhala yang di sembah oleh datik nenek mereka sejarah turun temurun. Walaupun Nabi Yunus memberi nasihat tapi mereka tetap berkeras dan berkata, ‘Ini adalah tuhan kami datuk nenek kami telah lama menyembah tuhan kami dan kami tetap tidak akan berganjak dari meninggalkan agama kami’. Kemudian Nabi Yunus berkata ‘Aku hanya menyampaikan yang Allah menyuruh aku sampaikan kepada kamu semua. Oleh itu kamu beriman lah dan bertauhid lah menurut agama yang aku bawa sebagai umanat Allah SWT yang wajib aku sampaikan kepada kamu semua’, kata Nabi Yunus lagi ‘Aku inihanyalah pesuruh yang mana Allah perintahkan kepada ku supaya menyelamatkan kamu semua daei lembah kesesatan dan lembah kegelapan serta menyi’arkn kepada semua tentang agam yang suci bersih lagi murni dn membersihkan hati-hati kamu semua dari kufur dan syirik demi untuk kebaikan untuk semua di dunia dan juga di akhirat.
Walaupun Nabi Yunus telah memberikan nasihat serta pengajaran supaya mereka kembali ke pangkal jalan namun mereka tetap berkeras kepala sehingga mereka berkata,’walau apa sekalipun kamu katakan kepada kami,kami tidak akan berganjak dari agama kami dan kami juga tidak takut walau apa pun ancaman yang kamu katakan dan kalau kamu mahu cuba lah datang kan ancaman itu kepada kami kalau kamu memang orang yang benar. Setelah Nabi Yunus melihat keadaan dan mereka tidak mahu menerima peringatan nya itu,maka Nabi Yunus pun meninggalkan Niwannah dengan rasa yang amat marah. Nabi yunus pun meminta do’a kepada Allah supaya mereka yang keras kepala itu menerima hujuman yang sewajarnya.
Sejak Nabi Yunus meninggalkan mereka,mereka semakin gelisah melihatkan perubahan yang berlaku di Niwannah,mereka mekihat Niwannah mengelami kegelapan binatang pemeliharan mereka juga seperti tidak tenteram dan di tembah pula dengan angun yang kuat serta dengan guruh yang mengagarkan. Dengan berlakunya perkara-perkara maka tahulah mereka bahawa ajaran yang di bawa oleh Nabu Yunus itu adalah ajaran yanf benar dan bukan ajaran yang di reka-reka. Akhirnya mereka menyesal dan mereka kluar beramai-ramai dari kota pergi ke bukit lalu mereka meminta ampun dan rahmat dari Allah SWT agar mereka di jauhkan dari sebarang mala petaka. Allah SWT maha mengethui akan hambanya yang benar menyesal dan benar-benar mahu mohon ampun dari nya. Maka Allah pun menerima permintaan mereka,lalu Niwannah bergel itu pun bertukar menjadi cerah,binatang ternakan mereka semuanya tidak lagi dalam ketakutan dan mereka semuanyaya kembali tenang. Akhirnya mereka semua kembali dengan beesyukur kepada Allah yang telaj menyelamatkan mereka dari bahaya mala petaka.
Nabi Yunus yang telah meninggalkan Nwannah membawa diri tanpa tujuan,dia naik bukut turun bukit naik gunung turun gunung dan akhirnya dia sampai di pantai. Kebatulan dia melihat bahawa sebuah kapal hendak belayar,maka dia pun menghampiri pemilik kapal itu untuk turut seeta belayar bersamanya. Setelah di beri izin maka Nabi Yunus pun menumpang kapal tersebut. Dalam pelayaran kapal yang di tumpangi oleh Nabi Yunus itu,telah di landa ribut taufan yang kuat. Oleh itu ketua kapal itu memutuskan supaya barang-barang yang di bawa hendaklah di kurangkan,ini termasuk penghuni kapal juga. Satu pengundian pun di buat,dalam undian tersebut,Nani Yunus telah di pilih sebagai orang yang harus di buang ke laut,oleh sebab Nabi Yunus adalah orang yang sangat di hormati dan di sanjungi dalam kapal tersebut,maka mereka menundakan pemilihan sekali lagi. Kali kedua pun nama Nabi Yunus yang terpuluh. Maka mereka mengundi sekali lagi,akhirnya Nabi Yunus tahu bahawa itu adalah kehendak Allah SWT. Nabi Yunus memikirkan kesalahannya kerana meninggalkan akan Niwannah tanpa mendapat persetujuan dari Allah,dia fikir keputusan undi itu adalah di sebabkan untuk menebys dosa yang telah di lakukannya. Nabu Yunus beristikharah mengenang sejenak tanpa ragu-ragu. Nabi Yunus pun terjun ke dalam laut yang sedan mengganas itu.
Ketika Nabi Yunus sedang melawan gelombang air,maka Allah mewahyukan kepada sa ekor ikan paus supaya menelan Nabi Yunus hidup-hidup maka ikan paus yang muncul itu pun menelan Nabi Yunus hidup-hidup dan menyimpan dalam perutnya tanpa ada apa-apa cacat celanya. Nabi Yunus berada dalam perut ikan paus meminta do’a kepada Allah supaya menebusi dosa-dosa yang telah di lakukannya. Laly Nabu Yuunus membaca do’a yang bermaksud: Tidak ada tuhan yang pernah di sembah hanya engkau ya Allah maha suci engkau aku adalah orang yang membuat zalum atas diri ku,maka kami perkenankan permintaannya dan kami lepaskan dia dari kedudukan demekian lah kami selamatkan orang-orang yang beriman. Rasulallah SAW telah bersabda nama tuhan yang mulia,siapa yang berdo’a dengan nama itu akan di perkenankan do’anya,siapa yang minta nama itu akan di beri dia apa yang di ucapkan oleh Nabi Yunus Alaihisalam dalam perut ikan nun,firman Allah SWT jika tidak kerana dia yakni Nabi Yunus dapat orang yangselalu mengucapkan tasbih,nescaya tidaklah dia dapat keluar dari perut ikan sampai hari kiamat. Setelah beberapa lama Nabi Yunus berada dalam perut ikan paus,maka dengan kehendak Allah SWT,ikan paus itu pun melemparkan Nabi Yunus ke darat,di tempat Nabi Yunus yang di lemparkan itu,Allah menghidupkan pokok labu yang dapat Nabi Yunus berenang di bawanya dan dapat pula dia makan buah tersebut hingga kelihatan segar kembali. Adapun di waktu Nabi Yunus di lempar ke darat,keadaannya adalah sangat letih,setelah Nabi Yunus berasa segar kembali seperti biasa,maka Allah telah memerintahkannya supaya kembali semula ke Niwannah. Apabila Nabi Yunus telah sampai ke Niwannah,dia rasa amat terkejut apabila beratus ribu orang menunggu ke pulangannya dan mereka meminta supaya mereka di ajar untuk menyempurnakan iman dan aqidah mereka. Nabi Yunus juga terasa sangat hairan apabila melihat Niwannah yang mana masa dulu mereka itu semuanya terdiri dari orang-orang yang degil yang tidak mahu menerima ajarannya sebaliknya mereka itu lebih suka menyembah batu berhala Tapi kini Niwannah telah bertukar tidak ada lagi batu-batu berhala kini hidup mereka keadaan mati mereka semata-mata kerana Allah Swt.
Ada kisah Nabi Yunus ini ada di ceritakan dlm al-qur’an dalam surah Yunus ayat 98

98. Dan mengapa tidak ada (penduduk) suatu kota yang beriman, lalu imannya itu
bermanfaat kepadanya selain kaum Yunus? Tatkala mereka (kaum Yunus itu),
beriman, Kami hilangkan dari mereka azab yang menghinakan dalam kehidupan dunia,
dan Kami beri kesenangan kepada mereka sampai kepada waktu yang tertentu. ( QS.Yunus : 98 )

Surah As-Shaaffaat ( yang ber shaf shaf )

139. Sesungguhnya Yunus benar-benar salah seorang rasul,

140. (ingatlah) ketika ia lari[1288], ke kapal yang penuh muatan,
141. kemudian ia ikut berundi[1289] lalu dia termasuk  orang-orang yang kalah dalam undian.

142. Maka ia ditelan oleh ikan besar dalam keadaan tercela[1290)

143. Maka kalau sekiranya dia tidak termasuk orang-orang yang banyak mengingat Allah.

144. niscaya ia akan tetap tinggal di perut ikan itu sampai hari berbangkit.

145. Kemudian Kami lemparkan dia ke daerah yang tandus, sedang ia dalam keadaan sakit.

146. Dan Kami tumbuhkan untuk dia sebatang pohon dari jenis labu.

147. Dan Kami utus dia kepada seratus ribu orang atau lebih.

148. Lalu mereka beriman, karena itu Kami anugerahkan kenikmatan hidup kepada
mereka hingga waktu yang tertentu. (QS. As-Shaaffaat: 139-148 )
penjelasan:
[1288]. Yang dimaksud dengan lari di sini ialah pergi meninggalkan kewajiban

[1289]. Undian itu diadakan karena muatan kapal itu sangat
penuh. Kalau tidak dikurangi mungkin akan tenggelam. Oleh sebab itu diadakan
undian. Siapa yang kalah dalam undian itu dilemparkan kelaut. Yunus a.s.
termasuk orang-orang yang kalah dalam undian tersebut sehingga ia dilemparkan ke laut.
[1290]. Sebab Yunus tercela ialah karena dia lari meninggalkan kaumnya.
.

dalam surah As-Syaaffaat ayat 139 hingga 148.
Demekianlah awda dapat di kongsikan mengenai dengan kisah Nabi Yunus di telan ikan paus dalam kisah sejarah islam.

 
1 Comment

Posted by on February 25, 2011 in Kisah-kisah teladan

 

Tags: , , ,

One response to “NABI YUNUS DI TELAN IKAN PAUS

  1. qalbunsalima

    February 27, 2011 at 5:37 am

    Kisah nabi Yunus ( semoga Allah meridhoinya) memberikan gambaran betapa beliau tetap dalam munajat ketika berada dlam perut ikan dan nabi Yunus as. adalah orang yang pertama melakukan sholat asyar ketika beliau dilemparkan dari mulut ikan dan atas rasa syukurnya beliau melakukan sholat 4 rakaat tetap disaat matahari menyingsing kearah barat.. wallahu ‘alam bi sawab

     

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: